Gyakori kérdések a betegek részéről

  • Hogyan ellenőrizheti a beteg, hogy szerepel-e a várólistán?

Az egyedi azonosító alapján - melyet csak maga a beteg ismer - az OVSZ honlapján ellenőrizheti, hogy várólistán van-e. A listán elfoglalt hely semmilyen sorrendiségre nem utal.

  • Mi történik, ha elveszti az egyedi azonosítóját?

Ha a beteg elveszíti az egyedi azonosítóját, telefonon nem kaphat felvilágosítást.

Savógyűjtéskor újra kinyomtatják, zárt borítékban, és a dialízis állomás kezelő orvosán keresztül újra megkapja.

  • Hogyan kerülhet fel az új beteg a várólistára?

A beteg kezelőorvosa a Regionális Bizottság felé benyújtja a veseelégtelen beteg dokumentációs anyagát. Ha szükségesnek látja, a Bizottság behívja a beteget is kivizsgálásra. A bizottság által engedélyezett betegek aláírt, lepecsételt várólista bejelentőlapjához csatolni kell a vírusteszt és vércsoport leleteket, melyek a várólistára vétel adminisztrációjához szükségesek. A HLA típus meghatározásához két eltérő időpontban levett vérmintára van szükség. A befejezett kivizsgálás mellett szükséges a beteg savómintája is, amelyre a potenciális donorokkal szembeni reaktivitást kimutató keresztpróba elvégezhetősége miatt van szükség.

  • Élőátültetés esetén mi az eljárás?

Ha a betegnek a donációt vállaló potenciális donora van, a területileg illetékes transzplantációs ambulancián kell jelentkeznie. Budapesten a Transzplantációs és Sebészeti Klinikán kell jelentkezni, ahol a donációval kapcsolatos kivizsgálás folyik,,

Koordinátor: Mező Anikó: 267-6000.

  • Hogyan lehet kombinált ( SPK: szimultán pancreas és vese átültetés; SLK: szimultán máj és vese átültetés; SHK: szimultán szív és veseátültetés) listára kerülni?

Minden esetben a Regionális Vesetranszplantációs Várólisa Bizottság, illetve az egyéb illetékes Várólistabizottság kapcsolt hatásköre, hogy döntést hozzon a recipiens kombinált várólistára kerüléséről.

  • Hogyan kapja meg a beteg az egyedi azonosítót?

A várólista koordinátorok küldik a kezelőorvosnak, zárt borítékban. Amennyiben nem jutott el az érdekelthez, ott kell kérni!